פסח- זהו חג ההוצאות.
כי יחד עם היציאה ממצרים, יוצאות גם הפרוטות האחרונות שבארנק... ברוך ה', כולנו מייחלים להוציא את כספנו על דברים טובים... בשר ומעדנים משובחים לחג, צרכי ליל הסדר, ביגוד והנעלה חדשים לעצמנו ולילדים, אולי גם תכשיט נאה, משחק חדש או כל דבר אחר שישמח את בני הבית.

קמחא דפסחא

פסח- זהו חג ההוצאות. כי יחד עם היציאה ממצרים, יוצאות גם הפרוטות האחרונות שבארנק... ברוך ה', כולנו מייחלים להוציא את כספנו על דברים טובים... בשר ומעדנים משובחים לחג, צרכי ליל הסדר, ביגוד והנעלה חדשים לעצמנו ולילדים, אולי גם תכשיט נאה, משחק חדש או כל דבר אחר שישמח את בני הבית.

אך כיצד אפשר לשמוח ברכישות הללו, כאשר כה רבים סביבנו- אין ידם משגת? כאשר נדאג להם לפחות כפי שאנו דואגים לעצמנו- נוכל לחוג את המועד בשמחה אמיתית.

וכשהוא אוכל ושותה חייב להאכיל לגר ליתום ולאלמנה (דברים ט"ז) עם שאר העניים האומללים, אבל מי שנועל דלתות חצרו ואוכל ושותה הוא ובניו ואשתו ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי נפש אין זו שמחת מצוה אלא שמחת כריסו...

הרמב"ם (הלכות יום טוב פרק ו הלכה י"ח)

מנהג מגבית קמחא דפסחא הוא אינו רק לצורך חיטים או קמח למצות אלא נותנים לעניים כל צרכי החג, והם צריכים להיות בהרחבה ובדרך מכובדת כמנהג בע"ב חשובים, ובין אם יתנו מעות או מצרכים לפסח הכל יהיה בדרך כבוד ולתועלת המקבל.

(פסקי תשובות, אורח חיים סימן תכט).

עמותות וגורמים קהילתיים רבים מארגנים חלוקות בהיקף נרחב לקראת חג הפסח. חלוקות אלו מתרכזות בחניונים או בסמיכות לבתי הכנסת, ועל המשפחות המקבלות להגיע על מנת לאסוף את המצרכים. מצוידים בעגלת שוק או עגלת תינוק רעועה, מנסים צעירי המשפחה להעמיס עוד ועוד שקי תפוחי אדמה, גזר ובצל על העגלה. את הביצים ומיץ הענבים הם מובילים במסע מפרך נוסף עד הבית. למשפחות רבות אין נער בגיל המתאים, ילדיהן צעירים מדי או שהם עצמם מבוגרים, בודדים או חולים- כל אלו אינם יכולים ליהנות מהחלוקות ההמוניות ברחובה של עיר. בצער רב הם נאלצים לוותר, משום שאין מי שיסחב עבורם את המצרכים. ראשי עמותת ברכת השם ראו מקרוב את מצב המשפחות הללו, הבינו את המצוקה והחליטו לפעול גם אחרת. בנוסף לחלוקת המצרכים עצמם בנקודות חלוקה, קיימת האפשרות הנוספת, ובה כל משפחה מקבלת תווי קניה או שיקים שבהם תוכל לרכוש באופן מכובד ברשתות הקניה את המוצרים הנדרשים לה בהתאמה מדויקת, ולהיעזר בשירותי המשלוחים שהרשתות מספקות- עד לדלת הבית. באופן זה, הפעילות למעשה משלבת בין חלוקה ממוסדת ומאורגנת במתחמים מסודרים, כפי שתוכלו לראות בתמונות, ובין חלוקת תווי קניה לרכישות עצמאיות.

היתרונות העיקריים באופן תמיכה זה:

  • דרך כבוד- ישנן משפחות הרגישות מאד לקבלת עזרה. כל סיוע שניתן להן מלווה אצלן בבושה ובתחושה קשה, מסיבות שונות. למשפחות אלו תווי הקניה הן הצלת נפשות ממש, מכיוון שחלקן היו מעדיפות לרעוב ובלבד שלא להיעזר באופן גלוי.
  • אשר יחסר לו- כל משפחה רוכשת לעצמה את המצרכים שבהם היא רגילה להשתמש, בכשרויות המקובלות עליה, בכמויות הנדרשות ולפי הרגלי הצריכה שלה. כך נמנע איסור "בל תשחית" בהענקת מצרכים מיותרים, ומנגד- נמנע מצב של חסר במוצרים מסוימים בבית המשפחה.
  • עלויות שינוע - כאשר מוענקים למשפחות תווי קניה, נחסכות עלויות השינוע, ההובלה, האחסון ואולמות החלוקה. כך כל שקל שנתרם מגיע ישירות לנזקקים, במלואו. מיותר לציין שאת הפעולות הנוספות הנדרשות מבצעים פעילי ומתנדבי עמותת ברכת השם בהתנדבות מלאה לשם מצווה וללא טובות הנאה.
  • ללא הגבלות- גם משפחות ובודדים שמתקשים בניידות, מבוגרים, חולים וכד' יכולים לבצע משלוח באחת הרשתות באמצעות תשלום בתווי הקניה ואינם תלויים באחרים שיסחבו עבורם את המוצרים עד הבית.
  • זמינות- כשמדובר במשפחות ברוכות ילדים, במשפחות חד הוריות או באנשים חולים- גמישות בזמני החלוקה הינה קריטית לכך שהמקבלים אכן יוכלו להגיע וליהנות מהמצרכים. חלוקת תווי קניה מאפשרת את הגמישות המירבית ומספקת לנעזרים את הבחירה הרחבה ביותר היכן ומתי לבצע את הקניות המרוכזות לחג.
  • פריסה רחבה- מוקדי החלוקה של עמותת ברכת השם ממוקמים במתחם ייעודי במרכז ירושלים, אך המשפחות הנעזרות מתגוררות ברדיוס רחב מאד בירושלים רבתי ובישובי הסביבה ואף במרחק רב יותר. חלוקת תווי הקניה מאפשרת לעמותת ברכת השם לסייע למספר רב של משפחות, אף שאינן מתגוררות בסמיכות מקום למוקדי החלוקה.